Vilkår og betingelser
Standard vilkår og betingelser (T&Cs) for bestillinger plassering på avaofnorway.com/no
1. Avtalen
Avtalen består av følgende salgsbetingelser, opplysninger gitt i bestillingsløsningen, og eventuelt særskilte avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke går mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger er AVA of Norway AS, Nøstetorget 5, 5011 Bergen, Organisasjonsnummer 815 105 222, og betegnes i det følgende som selger/selgeren. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøpe ikke bære.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller smaksfeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen del innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Betaling
Selgeren kan kreve betaling for varen fra tidspunktet som sendes fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes. Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen angir fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak. Kjøpere under 18 år kan ikke betales med etterfølgende faktura.
6. Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. Hvis ikke leveringstidspunkt angir bestillingsløsninger, skal selgerne levere til kjøper uten ugyldig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller sin representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
8. Angrerett
Med mindre avtaler er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. Jeg frister alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev). Angrefristen begynner å løpe: Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt. Selges et abonnement, eller avtaler regelmessig levering av identiske varer, løper fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt. Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørg for næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter dagen kjøperen mottok opplysningene. Ved bruk av angreretten må leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen.
Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten. Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å angi varens art, egenskaper og funksjoner, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
9. Forsinkelse og manglende levering – Kjøpernes rettigheter og frist å melde krav
Dersom det ikke er levert leverer den for i henhold til avtalen mellom partene, og dette skyldes kjøperen eller forholdet på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreves behov for avtaler og/eller kreve erstatning fra selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse Kjøper kan kjøpe raskt og kreve fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve dersom det foreligger en hind som selgeren ikke kan vinne, eller dersom selgeren vil medføre en slik ulempe eller kostnad for selger at det står i betydelig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren selger. Skulle vanskene falle bort rimelig tid, kan du trenge nødvendig innenlands. Kjøperen taper sin rett til å krevelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet. Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet skal kjøperen oppfordre selgeren til å levere innen rimelige tilleggsfrister for terminering. Dersom selger ikke leverer innen tilleggsfristen, kan kjøperen ha kjøpet.
Kjøper kan imidlertid kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende. Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var nødvendig for inngåelsen av avtalen, må krav om å få gjøre gjeldende innen tid etter å kjøpe penger om rimelig levering. Erstatning Kjøperen kan kreve erstatning for litt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindre utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
10. Mangel ved varen – Kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved at de må kjøpes innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest til år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å være vesentlig lenger enn til år, er reklamasjonsfristen fem år. Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, mellom velge retting og levering, kreve prisavslag, kreve avtale hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren. Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgere urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn å avhjelpsforsøk for samme mangel. Prisavslag Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom de ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom spesielle grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes som mangelens betydning for kjøperen. Heving Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøpet også kjøpes når mangelen ikke er uvesentlig.
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller avtaler de øvrige pliktene eller loven, kan dette ikke skyldes selgerens forhold eller selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven 9 omstendighetene holdes, kreves av avtaler, kreve avtaler om tilbake og kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet. Heving Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke ha dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger og rimelig tilleggsfrist for kontrakt og kjøper betaler ikke innen denne fristen, kan selger han kjøpe. Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve leie av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kreves, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste penger med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
12. Garanti
Garanti som gis av selgere eller produsenter, gir kjøpere rettigheter i tillegg til kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanterer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.