Åpenhetsloven
Gjeldende for: AVA of Norway AS, Nøstetorget 5, 5011 Bergen, Norge
Rapporteringsperiode 2024.01.01 – 2024.12.31
Redegjørelse for aktsomhetsvurderinger 2024 (Publisert 2025)
Åpenhetsloven § 5a:
Generell beskrivelse av virksomhetens organisering, driftområde, retningslinjer og rutiner
Organisering
AVA of Norway AS er organisert som et aksjeselskap med forretningsadresse i Norge. Selskapet er tilknyttet Virke og følger regelverk og praksis for et organisert arbeidsliv.
Driftsområde
Selskapet utvikler og selger rengjøringsprodukter i 18 land. AVA har datterselskap i Tyskland og England, og selger fortsatt ikke til Russland eller Hviterussland.
Rutiner og retningslinjer
AVA viderefører sitt fokus på holdbarhet og ansvarlig produksjon, og ser dette som et sentralt bidrag til bærekraftsmålene. Arbeidet med åpenhetsloven er fortsatt ikke koordinert med bransjeaktører, men følger tolkninger av loven og råd fra eksterne fagmiljø.
Det systematiske arbeidet med aktsomhetsvurderinger er inne i sitt 4. år. Rutinene er forankret i virksomhetssystemet og styret, og følges opp av risikostyringsgruppen. Gruppen arbeider med aktsomhetsvurderinger, bærekraftsanalyse og revisjon av leverandører og partnere.
Fokusområder i 2024 inkluderer:
- Vedlikehold og videreutvikling av rutiner og ansvarfordeling i organisasjonen
- Jevnlig overvåking og vurdering av påvirkning fra egen virksomhet, leverandørkjeder og forretningspartnere
- Fortsatt innsats på åpen kommunikasjon og tilgjengeliggjøring av informasjon for interessenter
Arbeidet er knyttet særlig til FNs bærekraftsmål 8 og 12, med fortsatt vekt på delmål 12.5 om redusert avfallsmengde innen 2030.
Nøkkelleverandører
Krav om etterlevelse av åpenhetsloven er innarbeidet ved nye eller reviderte avtaler. Det gjøres vurderinger fire ganger årlig, og rapporteres årlig til styret og løpende ved behov.
Mindre/tilfeldige leverandører
Disse vurderes fortsatt basert på risiko, størrelse og geografisk plassering. Høyere krav stilles til aktører i risikoområder.
Åpenhetsloven § 5b: Faktiske og potensielle negative konsekvenser
Prosedyren ble revidert sist: 6. mai 2024
Risikokartleggingen i 2024 videreførte vurderingene fra tidligere år. Interessegrupper for 2024 har vært:
- Egne ansatte
- Arbeidstakere hos leverandører
- Kunder, sluttbrukere og forretningspartnere
Informasjon hentes fortsatt fra dialogmøter, undersøkelser, bransjenettverk. Risikostyringsgruppen har jobbet systematisk, med møter minimum hver annen måned.
Nytt i 2024:
Bedriften har flyttet til nye, moderne lokaler i Bergen sentrum høsten 2024.
Prioriterte områder:
- Trygge arbeidsplasser
- Anstendige forhold i leverandørkjeden
- Forbedring av forpakning for lavere miljøbelastning
Pågående tiltak 2024:
- HMS-tiltak for ansatte (opplæring, sikkerhetsutstyr, prosedyrer)
- Oppfølging av arbeidsforhold hos leverandører med direkte dialog og besøk
- Kontroll og oppfølging på produksjonsenheter
- Løpende evaluering av tiltak i risikostyringsgruppen
Tiltak i 2023 er evaluert igjennom arbeid i 2024.
Åpenhetsloven § 5c: Tiltak for å stanse eller begrense negativ påvirkning
Tiltak vurderes og korrigeres gjennom året. Risikostyringsgruppen har fortsatt mandat til å stanse eller pause samarbeid med leverandører ved uavklart risiko. Gruppen rapporterer årlig til styret.
Effektmåling:
Evaluering av tiltakenes effekt gjennomføres våren 2025.
Her er våre pågående og prioriterte tiltak:
- Kartleggingstiltak knyttet til HMS og trivsel/behov for egne ansatte.
- Utvidet kartlegging av arbeidsforhold gjennom direkte dialog med utvalgte
- Kontroll og besøk hos utvalgte leverandører med hensikt å kartlegge ytterligere og eventuelt utvikle og iverksette tiltak.
Effektmåling:
Evaluering av tiltakenes effekt gjennomføres våren 2025.
Kontaktinformasjon
Ved spørsmål eller ønske om mer informasjon kan du sende mail til Eirik@avaofnorway.com med kopi til post@avaofnorway.com.
Se signert versjon her.